Vzdělávací hry mají pro předškoláky nenahraditelný význam
Dětství je pro většinu z nás neodmyslitelně spojeno s radostnými hrami a zábavou. Ačkoliv s odstupem času vzpomínáme na toto období s nostalgií a láskou jako na chvíle bezstarostné zábavy, z dětského pohledu jsou herní aktivity důležitým stimulem pro jejich tělesný i duševní rozvoj a zároveň zdrojem poznání o tom, jak to na světě chodí. Význam hry pro zdravý vývoj dítěte rozhodně nepodceňujte, radí odborníci. Největší potenciál učit se má dítě předškolního věku.
Předškolní a raný školní věk z hlediska vývoje
Dítě v předškolním a raném školním věku umí formulovat své myšlenky, rozlišovat dílčí prvky a třídit je do jednotlivých kategorií. Umí řešit jednodušší problémy a vysvětlovat – zvládne například vrstevníkům vysvětlit pravidla hry. Je schopné rozeznávat autority, řídit se danými pravidly a budovat si přátelské vztahy kolem sebe. Namaluje rozpoznatelný obrázek, napíše své jméno a dokáže dotahovat činnosti do konce, aniž by muselo být upomínáno, co a jak má dělat. Začíná se rozvíjet schopnost porovnávat věci mezi sebou a rozšiřuje se kapacita paměti. Jedny z klíčových schopností, na nichž je třeba v tomto věku pracovat, jsou představivost a kreativita.
Hra jako zábava i zdroj pokroku
Zvláště ve vývojovém stádiu předškolního věku má v životě dítěte nezastupitelný význam, a i když si ji jako dospělí spojujeme s oddychem a zábavou, pomáhá našemu potomkovi osvojit si základní schopnosti a dovednosti v souvislosti s blížícím se zahájením školní docházky. Mají roli stimulu, který juniory motivuje ke zjišťování informací, sbírání zkušeností a spojování všeho naučeného ve smysluplné celky. Existuje mnoho druhů a typů her. Zvlášť oblíbené jsou u dětí pohybové aktivity, při nichž se vyřádí fyzicky, ale také hry na někoho, například různá povolání ve vzájemné souvztažnosti (např. učitel a žák, prodavač a zákazník, lékař a pacient) nebo napodobování sociálních rolí jednotlivých členů rodiny. Tyto hry jsou odrazem dětského pozorování a vnímání skutečnosti, ale i obrazotvornosti a fantazie.
Samostatnou kategorii představující určitý typ hry jsou hry konstruktivní, činorodé. Při nich dítě využívá maximum své mentální kapacity a pracuje na jejím rozšiřování. Řadí se sem kreslení a malování, stavebnice, modelování a různé výtvory z plastelíny, kostek a dalších stavebních jednotek. „Bojíte se, aby vaše dítě neskončilo zase s očima přilepenýma k monitoru počítače nebo k obrazovce televize? Pak mu musíte jako rodič nabídnout zajímavou alternativu. Stavebnice je ideální hračkou, která rozvíjí tvořivé a kombinační schopnosti dítěte. Stavěním podle přiloženého návodu nebo vytvářením vlastních stavebnic děti nejen získají polytechnickou zdatnost, ale posílí také svou kreativitu,“ říká Marcel Pech, marketingový ředitel Pexi, jednoho z největších distributorů dětských hraček na českém a slovenském trhu.
„Stavebnice Malý konstruktér rozvíjí technickou zručnost, logické myšlení a vztah k technice a vědě. Jsou vybaveny lepšími šroubky s hlavičkami pro imbusový klíč, se kterým se snadněji dotahuje. Malý konstruktér je vhodně doplněný také plastovými dílky, které mají velkou flexibilitu a dodávají konstrukcím realistický vzhled. Až budete zase přemýšlet, čím obdarovat svého více či méně manuálně zručného potomka ve věku 6–12 let, pamatujte, že Malý konstruktér je nejlepší dárek pro kreativní děti,“ dodává Pech.